De magneet kant testen met een ijzerdeel. Het vervangen van lagers is behoorlijk lastig vanwege de betrokken arbeid. Versleten wielnaven geven het voertuig een zwabberend gevoel.
Let wel dat banden die "gehakt" of "gegratineerd" zijn (gecurved) ook een ritmisch geluid maken en toeneemt naarmate je sneller gaat. Bij insturen in een bocht kunt u het linker of rechter lager horen. Dit klinkt erg vergelijkbaar met een slechte wiellager.
Als je echt wilt weten of je geluid een peilend geluid is en je de LDV op een brug kunt krijgen, kun je een geïmproviseerde stethoscoop (eigenlijk een grote schroevendraaier) gebruiken om naar het geluid te luisteren en te zoeken waar het vandaan komt. Dat gezegd te hebben, een terminale storing kan resulteren in een wiel vergrendeling op snelheid, die zou zeer gevaarlijk zijn en een lager, dat op de weg is naar buiten kan ook oververhit raken, het verzenden van ongewenste warmte in de naaf en remmen. Bovendien kan het verwijderen en vervangen van het lager zelf van de naaf alleen mogelijk zijn met een sterke pers.